25 فروردین 1402
72

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: اثرات سوء مصرف مواد مخدر گل و شیشه و NPS ها بسیار مخرب تر از دیگر مواد مخدر بوده و خانواده ها مراقب فرزندان خود باشند.

خانواده ها مراقب اثرات مصرف مواد مخدر باشند/ سال گذشته بیش از هشت هزار نفر از معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر دستگیر ش

مهدی طالبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: در سال گذشته استان گلستان اهتمام ویژه در حوزه مقابله و مبارزه عرضه مواد مخدر داشته و در این راستا مجموعه دستگاه‌های مقابله ای به خصوص جان برکفان انتظامی حدود 11 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده و بیش از هشت هزار نفر معتاد و توزیع کننده و قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: غالب مواد مخدر کشف شده از نوع تریاک به مقدار ۶ هزارو ۳۰۰ تن بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با ابراز نگرانی از افزایش قیمت مواد مخدر به عنوان سیاست هدفمند مافیای مواد مخدر خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های هدفمند مافیای مواد مخدر افزایش قیمت مواد مخدر و شیوع و بروز سوء مصرف مواد مخدری به سمت NPS ها، مواد صنعتی، روانگردان ها و به خصوص گل و شیشه است که مصرف این نوع از مواد مخدر بسیار مخرب تر از انواع دیگر است.مصرف این مواد مخدر سبب صدمات جبران ناپذیری به فرد و خانواده ها می شود و توصیه می شود خانواده ها با برنامه ریزی مناسب و افزایش آگاهی خود در این زمینه و فراگیری مهارت فرزند پروری و کنترل و مدیریت هیجان، مراقب فرزندان خود در این رابطه باشند.

وی ادامه داد: هدف اصلی مافیای مواد مخدر آسیب رساندن و زمین گیر کردن نیروهای جوان به عنوان نیروهای مولد بوده ودر گام بعدی بنیان و تحکیم خانواده را نشانه گرفته اند. پیشنهاد می شود اقشار مختلف جامعه نسبت به آشنایی انواع مواد مخدر و اثرات سوء مصرف آن اطلاعات و اگاهی لازم را کسب کنند.

طالبی گفت: خوشبختانه با توجه به گستره اطلاعات در فضای مجازی و شبکه های معتبر اجتماعی، خانواده ها به راحتی دسترسی به اطلاعات موردنیاز در این رابطه را دارند 

خانواده اولین، موثرترین و کارامدترین بنیان اجتماعی جامعه در حوزه آموزش و پرورش و کاهش آسیب های اجتماعی بوده و انتظار می رود با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مواد مخدر مهمترین و اولویت دارترین آسیب اجتماعی است، نسبت به غنی سازی خود و افراد خانواده آگاهی لازم را کسب کنند.

وی بیان کرد: فراگیری مهارت فرزندپروری، ترغیب فرزندان به آموزش مهارت های زندگی با اولویت جرات مندی، مهارت "نه" گفتن به مصرف مواد مخدر در جمع دوستان و حل مسئله اقدام نمایند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان ابراز کرد: لذت طلبی، کنجکاوی، عدم اگاهی و تاثیر گروه همسان از جمله عوامل مهم در آلودگی افراد به مواد مخدر است. با توجه به تحقیقات و تجربیات کسب شده اغلب افرادی که در گرداب مواد مخدر فرو می روند به دلیل عدم آگاهی لازم نسبت به مسئله و یا همان مواد مخدر و عدم مهارت لازم در رد کردن تعارفات دوستانه به مصرف مواد مخدر است. 

وی افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته هر فرزند در طول سال چهارهزارو ۳۰۰ ساعت از وقت خود را با خانواده می گذراند و براین اساس خانواده مهمترین بنیان تاثیرگذار در کاهش و یا افزایش آسیب های اجتماعی است. خانواده برای هرگونه مشاوره در حوزه آسیب های اجتماعی و اگاهی نسبت به مواد مخدر می توانند باسرشماره ملی ۰۹۶۲۸ تماس حاصل نمایند.

طالبی یادآور شد: کمبود شادمانی و عدم تخلیه هیجان و انرژی کودک و فرزندان در منزل عامل بسیار مهمی در بروز افسردگی و اعتیاد بوده و خانواده ها می بایست در تخلیه انرژی و هیجان و ایجاد نشاط و شادمانی فرزندان راهکارهای موثری داشته باشند.

وی بیان کرد: براساس تحقیقات انجام شده در سال ۹۴ در حوزه آسیب های ناشی از مواد مخدر مشخص شد ۵۵ درصد طلاق ها، ۲۴ درصد قتل ها، ۴۰ درصد سرقت ها، ۳۰ درصد کودک ازاری ها، ۶۵ درصد همسرآزاری ها، ۲۳ درصد نزاع ها و ۴۰ درصد از جمعیت زندانیان به طور مستقیم و ۲۰ درصد به طور مستقیم با موضوع مواد مخدر مرتبط است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر هزینه های گزافی را بر دوش دولت گذاشته است گفت: براساس براوردهای سال ۱۴۰۱، مبارزه با مواد مخدر بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم و غیرمستقیم برای نظام هزینه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرو و پیشگام در مبارزه با مواد مخدر و کشفیات مواد مخدر در دنیا بوده و ۹۲ درصد مواد مخدر تریاک، 27 درصد هروئین و 59 درصد مرفین کشف شده در دنیا در ایران اسلامی بوده است.

طالبی ابراز کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاه اخلاق مداری و انسان دوستی با بهره مندی از آموزه های دینی و فرهنگی اصیل خود در راستای کمک به جامعه انسانی ایثارهای فراوانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته و در این مسیر تاکنون سه هزارو ۸۵۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز را تقدیم نموده است.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱


https://gorganema.ir